dilluns, 16 de març del 2015

Educació més enllà del TIL


 
 
Les resolucions judicials i la reducció de tensió per part del Govern Balear poden fer pensar que el conflicte educatiu s’ha resolt i que Bauzá i els seus han estat derrotats. Pensar això seria una equivocació per dues raons bàsiques.
 
En primer lloc perquè el conflicte educatiu anava molt més enllà del Til i de l’ús de les distentes llengües a les distintes assignatures. El conflicte educatiu va de formes, de la necessitat d’un pacte educatiu, i va de temes molt de fons com les ràtios, els programes de suport, la professionalització dels equips directius, l'autonomia de centre, l’elecció d’escola i el repartiment dels alumnes, la formació del professorat, la sempre pendent potenciació de la formació professional, la LOMQE…
 
En segon lloc continuam sense tenir una definició clara dels objectius  lingüístics i de la seva implementació. Sembla lògic que l’objectiu desitjable seria que els alumnes acabassin l’ensenyament dominant les dues llengües oficials i l’anglès. Sembla lògic, però molts tenim la sensació que aquest objectiu realment no és tan compartit perquè el coneixement i estima de la llengua pròpia molts de pics brilla per la seva absència. Ara bé, donant per bo l’objectiu s’ha de dir que això no és gens fàcil. És evident que les realitats sociolingüístiques són diferents, no és la mateixa realitat la de Sineu que la de Palmanova. Com és evident que moltíssimes escoles i mestres no tenen les capacitats i els recursos per poder assolir l’objectiu. Ni es pot fer recaure tot damunt l’escola… Per tant, ni es pot implantar de manera uniforme i ràpida, ni té cap sentit un repartiment igual per llengües a totes les escoles i arreu. El TIL és mort però l’hem d’acabar d’enterrar no sigui que ressusciti…
 
Aquesta segurament ha estat una legislatura en que l’educació ha estat la gran protagonista. Aquest protagonisme, amb les seves coses bones i dolentes, pot haver generat unes condicions perquè realment tothom hagi d’assumir les seves responsabilitats i perquè el consens i l’acord sigui un clam que no es pugui evitar. La dutxa escocesa que els darrers mesos està aplicant la Conselleria d’Educació no ens hauria de fer creure que la tempesta ha passat. El que hi ha és un tèntol perquè malauradament l'apotecari i els seus no consideren que s’hagin equivocat, el que consideren és que els hi convé aturar les hostilitats fins després de les eleccions.
 
Més que mai ara és el moment de fer palesa una ferma voluntats que els docents tornin a la Conselleria, que la universitat exerceixi la seva funció assessora i experta, que l’objectiu del coneixement de les tres llengües sigui real i no pura retòrica per anar en contra de la llengua pròpia i, sobretot, que s’afronti el conjunt dels reptes que té un àmbit tan nuclear per una societat com és l’educació. I tot plegat, passava, passa i passarà per aquest famòs pacte educatiu que dissortament alguns no estan, ni volen estar, en disposició d’aconseguir…

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada