Ara que tot just s’ha celebrat el dia de les Illes Balears és un bon moment
per xerrar del nostre autogovern. Massa sovint ens deixam anar per desitjos,
per miratges i per elucubracions que més o manco a tots ens poden agradar i en
canvi no prestam l’atenció deguda al nostre marc institucional existent.
Les Illes Balears amb l’autonomia establerta l’any 1983 han anat recuperant
quotes d’autogovern. Per molts aquestes quotes són insuficients i han estat
massa sovint intervingudes o limitades per l’acció pervertidora de l’estat
central, en tot cas, però, amb tots els emperons tenim un cert autogovern que
es fonamenta ara per ara en l’Estatut d’Autonomia aprovat l’any 2007.
Els que es posen a la boca de manera continuada i embafadora la constitució
i el sistema estaria molt bé que donassin llum i no fum primer de tot complint
el que diu aquest Estatut que és una llei orgànica de l’estat. Perquè la
realitat és que darrera tanta retòrica constitucionalista el que hi ha molt
sovint és un incompliment continuat i premeditat del repartiment territorial del
poder...
El nostre Estatut preveia i preveu unes inversions estatutàries mentre
arribava un nou règim especial per aquestes illes. La realitat ara mateix ha
estat que ni inversions ni règim especial. El nostre Estatut preveia i preveu
unes noves competències per les Illes Balears com justícia o policia el traspàs
de les quals és com un misteri i preveu unes competències pròpies com les de
comerç o educació que són contínuament laminades per l’estat sense que el
Govern interposi els corresponents recursos davant el Tribunal
Constitucional... El nostre Estatut preveia i preveu un marc institucional
bàsic amb alguns òrgans de participació i defensa dels drets que bé s’han
eliminat (Consell Econòmic i Social) o encara no s’han posat en marxa
(Sindicatura de greuges). El nostre Estatut preveia i preveu un repartiment
competencial entre Govern i Consells que encara està bàsicament pendent de
realitzar. El nostre Estatut preveia i preveu que la llengua pròpia i oficial
d’aquest país és la catalana i que la Universitat és l’òrgan consultiu en aquesta
qüestió, no importa constatar l’ús que n’ha fet el govern Bauzá d’això... De
fet, es podria dir que l’única previsió de l’Estatut que ha estat àmpliament
desenvolupada ha estat la del decret llei dels quals se n’ha fet un ús i abús
evident.
Aquesta breu enumeració només
pretén constatar, per una banda, que a pics ens perdem en discussions de màxims
quan ni tan sols s’està complint la norma fonamental de l’autogovern i, per una
altra banda, que els actuals governants que es declaren tant
constitucionalistes i tan defensors de la normativa vigent s’haurien de posar
ben vermells quan fan segons quins discursos… Tot i poder voler horitzons més
ambiciosos primer de tot hauríem d’intentar complir i treure el màxim de suc a
l’actual marc d’autogovern i, sobretot, denunciar el continuu incompliment per
qui hauria de ser realment, i no només retòricament, el seu principal garant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada