Recentment s’ha
aprovat, si bé no entrarà en vigor fins a finals de maig, la Llei 2/2014 d’Ordenació i Ús
del Sòl. Una llei inevitablement llarga i complexa i que mereix i mereixerà
molts de comentaris. Com és obvi en 193 articles, deu disposicions addicionals,
onze transitòries, una derogatòria i quatre de finals presenta aspectes
positius i aspectes no tan positius o directament negatius. Intentaré fer
alguns comentaris preliminars i esquemàtics.
Destacar tres
aspectes positius. El primer: acabar amb la dispersió normativa i avançar en
una regulació més ordenada. Aquesta primera llei del sòl balear regula diverses
qüestions urbanístiques (planejament i gestió urbanístic, disciplina, recepció
urbanitzacions, règim fora d’ordenació) que fins ara estaven regulades en una
normativa dispersa que dificultava la seva consulta i claretat.
Un segon aspecte és
la simplificació i eliminació de tràmits. Un exemple d’això és que determinats
actes constructius ja no necessitaran llicència urbanística sinó que n’hi haurà
prou amb una comunicació prèvia per poder iniciar les obres, és el cas de la
majoria de les anomenades obres menors (petites reparacions).
Un tercer aspecte
positiu és el municipalisme. A partir de la norma legal determinats municipis
(amb més de 10.000 habitants) podran aprovar definitivament les modificacions
del seu planejament en una tramitació
que tot sembla indicar que serà més àgil i ràpida. Els municipis inferiors a
3.000 habitants tenen un règim més suau en relació al compliment de reserves
d’espais lliures públics o habitatges sotmesos a algun règim de protecció
pública.
Lògicament, com ja
he assenyalat, una norma llarga i complexa té llums però també té ombres.
La primera gran
ombra és el controvertit tema de la legalització d’edificacions prescrites en
sòl rústic. Tema conflictiu perquè és evident que és una amnistia dels
infractors ja que se’ls treu d’un règim jurídic limitatiu com és el de fora
d’ordenació i se’ls situa en peu d’igualtat amb els que han complit la
legalitat. Per jo, però, el problema no és tan la legalització sinó els
criteris d’aquesta legalització ja que no hi ha uns criteris d’ordenació com
podrien haver estat l’exigència d’una única edificació per parcel·la, o el
compliment de l’altura aplicable o separació a partions o el compliment dels
paràmetres d’ocupació i edificabilitat... els criteris són purament infractors:
la prescripció i la sol·licitud de la legalització.
Sobre una segona
ombra que alguns han esgrimit: la possible legalització d’antigues
urbanitzacions; convé dir que aquesta previsió ja existia a la normativa vigent
si bé s’aclareix que aquesta possibilitat no es veu afectada pels límits de
creixement de les directrius d’ordenació territorial i dels plans territorials.
Aclariment que no és menor per a la viabilitat d’aquesta previsió.
Un tercer aspecte
negatiu és la disciplina urbanística. Encara que és un aspecte que també
presenta algunes millores crec que en general hem empitjorat. Per exemple en
l’àmbit del control de les obres a realitzar per les altres administracions
públiques crec que l’endarreriment és claríssim. La imposició de sancions per obres
d’ampliació o reforma sense llicència té un règim més fosc. I en general els
tipus sancionadors no semblen molt raonables, la previsibilitat de la sanció
se’n ressent, ja que així com per una infracció greu la multa pot anar entre
3.000 i 5.999 euros a una infracció greu la multa pot anar de 6.000 a 120.000 euros.
Probablement és
impossible fer una llei tan complexa amb poques ombres. Ara bé, ja que la
pretensió ha estat no innovar gaire per no obrir masses fronts per ventura
hagués estat millor deixar fora de la llei el tema de les edificacions i les
urbanitzacions en sòl rústic al cap i a la fi els propis promotors de la llei
deien que el sòl rústic quedava fora del seu objecte i almanco així el
desitjable consens s’hagués pogut assolir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada