La marea verda es torna a
mobilitzar. El conflicte educatiu continua ben viu. No es veuen camins ni
estratègies de solució. Si qualsevol observador analitzàs el darrer any podria
arribar a la conclusió que el consens és impossible, que l’enfrontament serà el
nostre pa de cada dia, que estam posant en risc un dels fonaments essencials de
qualsevol societat. És això així? És tan difícil l’acord?
A veure, en principi, sembla
que una immensa majoria comparteix coses com: 1. El fracàs escolar és excessiu,
fan falta mesures per lluitar-hi; 2. Hem d’avançar cap a l’objectiu que els
nins en acabar la seva escolarització dominin les dues llengües oficials
(català i castellà) i l’anglès; 3. Un requisit previ imprescindible, necessari
però no suficient, és crear un model estable no sotmès als canvis partidistes…
Sobre aquestes idees no sembla que fos tan difícil assolir un consens.
El que succeix és que tal com
han anat les coses un té més d’un dubte raonable si realment es comparteixen
aquestes idees. Sobre l’estabilitat del model no importa ni xerrar-ne ja que és
evident que el TIL és l’antònim d’un model consensuat i amb trets
d’estabilitat. Sobre l’avanç del domini dels tres idiomes també hi ha molts de
motius per ser escèptic. No hi ha ningú dels que defensaven i defensen el
decret de mínims, per cert aprovat per un govern del partit popular, que vulgui
que els nins no sapiguen castellà. El que no estic tan segur és que no hi hagi
defensors del TIL que vulguin que els nins no sàpiguen català, o que es
conformin amb un coneixement absolutament superficial. N’hi ha prou amb
recordar la llei Wert per temer-se que l’aposta per un ensenyament que només
garanteix el domini de la llengua de l’estat però de la llengua pròpia de les
Balears, no és una bubota. O n’hi ha prou amb recordar els requisits lingüístics
per accedir a l’administració (castellà obligatori-requisit, català
optatiu-mèrit) per constatar que hi ha un concepte de llengua absoltument
desigualitari, una llengua principal i important i una altra de residual,
obviament aquesta no és la concepció coherent amb l’objectiu de garantir el
domini de les dues llengües oficials i de l’anglès.
El repte més rellevant que
tenim no és ni el consens ni els idiomes, és el fracàs escolar. El fracàs o
èxit escolar lògicament està vinculat a aquests factors (consens i idiomes)
però no només a aquests factors. Quan els estudis assenyalen que tenim greus
dificultats de comprensió lectora, és a dir, que els alumnes no entenen el que
llegeixen encara que ho facin en la seva llengua materna. Quan tots els experts
diuen que l’enorme pluralitat d’orígen dels alumnes degut a la migració provoca
que les ràtios i els programes de suport a la integració són cabdals per
reeixir. Quan tenim un sistema productiu i uns valors socials on la formació és
una « maria ». Quan els docents no són respectats i se’ls converteix
en culpables de no se sap ben bé què. Quan es carreguen l’autonomia dels
centres i el marge d’elecció de la comunitat educativa. Quan tenim totes aquestes
circumstàncies-problemes, es veu que la discussió del TIL és només la part
visible de l’iceberg.
La marea verda no és només una
protesta davant l’improvisat Tractament Integrat de Llengües que sota la idea compartida d’avançar en el
nivell d’anglès posa en qüestió l’objectiu del domini dels dos idiomes
oficials. La marea verda és molt més que això, és una protesta davant unes
retallades i unes polítiques que aprofundeixen en els problemes enlloc de
caminar en la seva resolució.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada