El President Bauza i el PP han presentat públicament la seva
proposta de reforma de la llei electoral. Aquesta proposta inclou una reducció
del número de diputats del nostre Parlament. La justificació d’aquesta mesura
que s’ha donat ha estat la de l’estalvi (xerren d'11 milions d’euros), reducció
de costs. És realment així? Aquest és realment el motiu del canvi que es vol
fer?
En la meva modesta opinió, resulta bastant evident que
l’explicació econòmica és feble i ben poc sostenible. Per què? Per la senzilla
raó que l’estalvi no està tan relacionat amb el número de diputats com amb la
remuneració d’aquests diputats. I perquè només dins l’àmbit del parlament
existeix una estructura paral·lela, els secretaris de grup parlamentari que són
càrrecs partidistes, que també tenen el seu cost. Si, com es diu, la majoria dels diputats
passassin a cobrar per dietes enlloc de tenir dedicació exclusiva, i si es
reduïssin els secretaris dels grups, l’estalvi seria una realitat i, sobretot,
podria ser imminent ja que aquest canvi no necessita de cap modificació legal i
pot ser efectiu en molt poc temps (una setmaneta). Si realment del que es
tracta és d’estalviar, perquè el partit majoritari que té majoria suficient no
pren aquests acords?
Si l’explicació econòmica presenta una feblesa justificativa
patent i una incoherència òbvia més insostenible és encara el caràcter innocu
de la reforma. La teoria i l’experiència electoral demostra que aquesta
reducció el que farà és afavorir al partit tradicionalment més votat i el que
farà és perjudicar el pluralisme ja que dificultarà l’entrada de nous partits a
la cambra legislativa. I això per no xerrar del complicat tema de l’equilibri
entre illes. O per no xerrar si el funcionament intern d’un poder com el
legislatiu l’ha de definir un altre poder com és l’executiu.
Els diputats representen el poble, personifiquen un dels
grans poders com és el legislatiu, aproven les normes fonamentals del sistema,
les lleis, i controlen al govern. Aquestes essencials funcions dins una
democràcia han de quedar perfectament garantides, qualsevol canvi que
perjudiqui aquestes funcions ha de ser degudament debatut i estudiat. I debatre
i estudiar no és posar enmig del debat públic unes quantes tones de
demagògia...
Perquè, aquesta n'és una altra. De sistemes electorals no n’hi
ha de perfectes, tots tenen les seves virtuts i els seus defectes. Ara bé, és desitjable que les
regles del joc responguin a un cert acord i en aquest cas, no fa l’efecte
que s’hagi cercat el consens. Tot el contrari: l'objectiu, únicament, és
treure un rèdit partidista. Ni en el fons ni en les formes es pot compartir una
proposta que no té com a principi rector la reducció dels costs sinó finalitats
espúries bastant evidents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada